شمیم بهشت

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب

وطن و غربت

سه شنبه, ۶ مهر ۱۳۹۵، ۰۴:۵۷ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

وطن و غربت

تمام انسان هایی که خداوند خلق کرده است یک جور نیستند و همه در یک منطقه ساکن نمی باشند بلکه برخی سفید پوست و برخی سیاه پوست و با رنگ های مختلف پوست در جاهای مختلف دنیا زندگی می کنند حال برخی از این افراد ثروتمند و پولدار بوده و برخی فقیر و نیازمند هستند اگر چه در وطن خودشان باشند.

امام علی(علیه السلام) می فرمایند:( الغِنَی فِی الغُربَۀِ وَطَنٌ؛ وَ الفَقرُ فِی الوَطَنِ غُربَۀٌ؛ بی نیازی در غربت وطن است و نیازمندی در وطن غربت).1

باید گفت که  همان جایی که انسان در آنجا متولد می شود وطن نام دارد و او در آنجا آشنایان و بستگان زیادی دارد و در مقابل غربت همان جایی می باشد که شخص نه آشنایی دارد و نه دوست خوبی دارد و نه یاری کننده ای دارد که کمکش کند.

 با این حال شخص ثروتمند و غنی به هر کجا که سفر کند همین ثروتش موجب می شود که همه احترامش کنند اگر چه در وطن خودش نباشد؛ امّا افراد نیازمند و فقیر حتّی در وطن خودشان به علت فقر و نیازمند بودن بستگان و دوستان را از دست داده و غالباً به صورت انسانی فراموش شده خواهند شد.

از این رو، باید انسان های مؤمن تلاش و کوشش کنند که بی نیاز شوند و در صورت بی نیاز شدن با ثروت و اموالشان به نیازمندان و فقرا کمک کرده و موجب آسایش آنها بشوند.

 


منابع:

1.مصادرنهج البلاغه،ج4،ص50.

2.کتاب پیام امام امیرالمؤمنین(ع)،ج12،ص353.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۰۶
فاضل کاوه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی