شمیم بهشت

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب

فرار فرصت ها

سه شنبه, ۴ آبان ۱۳۹۵، ۰۱:۳۹ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

فرار فرصت ها

هر روز خورشید صبح طلوع کرده و در عصر غروب می کند و روزها زمین روشن به نور خورشید است تا چرخۀ حیاط به حرکت درآید و با غروب خورشید سیاهی همه جا را فرا می گیرد که شب مایۀ آرامش برای مخلوقات خداوند می باشد. حال با این گذشت شب وروز زمان هم از دست انسان می رود که باید سعی کند از این زمان و فرصت ها حداکثر استفاده را بکند.

امام علی(علیه السلام)می فرمایند:( اِضَاعَۀُ الفُرصَۀِ غُصَّۀُ؛ از دست دادن فرصت مایۀ غم و اندوه است).1    

 باید گفت معنای فرصت فراهم شدن اسباب انجام کار است، چون غالب کارها و خصوصاً کارهای مهم به مقدماتی نیاز دارند که در بعضی موارد از اختیارات انسان خارج است، پس زمانی که آن اسباب به خاطر پیش آمدهایی به وجود آمد باید هر چه سریع تر از آنها استفاده کرد، زیرا در غالب موارد فرصت های از دست رفته هیچ گاه باز نمی گردد. که از فرصت های غیر قابل برگشت، جوانی،سالم بودن، نشاط کار و همۀ فرصت هایی است که با سرعت گذشته و هیچ گاه برنمی گردد.

از این رو، باید توجه داشت که غم و اندوه و حتی گریه و زاری بخاطر از دست رفتن فرصت هیچ مشکلی را حلّ نمی کند. پس بهتر آن است که انسان بیدار شود و فرصت ها را دریابد.

 

 


منابع:

1.مصادرنهج البلاغه،ج4،ص108.

2.کتاب پیام امام امیرالمؤمنین(ع)،ج12،ص707.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۰۴
فاضل کاوه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی