شمیم بهشت

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب

نشانه غفلت از مبدا

يكشنبه, ۹ آبان ۱۳۹۵، ۰۵:۲۳ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

نشانۀ غفلت ازمبدأ

تمام انسان ها روزی از مادر متولّد می شوند و قادر نیستند هیچ کاری انجام دهند و توانایی ندارند که خیری را جلب کرده و ضرری را دفع کنند، که این انسان با گذشت زمان پیر می شود و غالباً در حالت پیری هم مانند کودکان خواهد شد و در نهایت می میرد. حال همین بشری که با این گونه برنامه ها رو به روست گاهی خود را برتر و بالاتر از دیگران می بیند و بسیار متکبّر می شود.

امام علی(علیه السلام)می فرمایند:( عَجِبتُ لِلمُتَکَبِّرِ الَّذِی کَانَ بِالأمسِ نُطفَۀً، وَ یَکُونُ غَداً جِیفَۀً؛ از متکبری که دیروز نطفه ای بی ارزش بوده و فردا مردار گندیده ای است تعجّب می کنم).1

باید گفت که تکبّر و خود را بزرگ شمردن و برتر دانستن یکی از نشانه های غفلت به مبدأ و پایان عمر است و اگر هر انسانی به مبدأ و پایان خودش نگاهی کند این تکبّر از او زایل خواهد شد. این انسانی که امروز در نهایت قدرت است  نبایدفراموش کند که روزی نطفۀ بدون ارزشی بوده است و مهم تر از آن نباید یادش برود که با گذشت چند روز تبدیل به مردار گندیده ای می شود که مردم از آن فراری می شوند و می گویند: سریعتر او را دفن کنید تا فضای خانه یا کوچه و بازار آلوده نشود.

از این رو، راه درمان تکبّر آن است که هرگاه انسان را غرور گرفت برای از بین رفتن آن به گذشته و آیندۀ خودش نگاهی بیندازد و به قبرستان ها سری بزند و ببیند که عاقبت افراد متکبّر چه می شود.

 


 

منابع:

1.مصادرنهج البلاغه،ج4،ص113.

2.کتاب پیام امام امیرالمؤمنین(ع)،ج13،ص51.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۰۹
فاضل کاوه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی