شمیم بهشت

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب

مار خوش خط و خال

چهارشنبه, ۵ آبان ۱۳۹۵، ۰۶:۲۰ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

مارخوش خط و خال

دنیایی که امروزه در آن زندگی می کنیم با پیشرفت های زیادی همراه بوده است که در نتیجۀ این پیشرفت ها اسباب راحتی و آسایش انسان زیاد شده است و با وجود این اسباب آسایش و راحتی بسیاری از مردم فریب دنیا را خورده و دین و آخرت خود را با این آسایش های زودگذر دنیوی عوض کرده اند.

امام علی(علیه السلام)می فرمایند:( مَثَلُ الدُّنیَا کَمَثَلِ الحَیَّۀِ لَیِّنٌ مَسُّهَا، وَ السَّمُّ النَّاقِعُ فِی جَوفِهَا، یَهوِی اِلَیهَا الغِرُّ الجَاهِلُ، وَ یَحذَرُهَا ذُواللُّبِّ العَاقِلُ؛ دنیا مانند مار خوش خط و خال است که به هنگام لمس کردن نرم به نظر می رسد در حالی که سم کشنده در درون اوست به همین دلیل مغرورِ نادان به سوی آن می رود و خردمند عاقل از آن حذر می کند).1

باید گفت که طبیعت دنیا دو ویژگی دارد: ظاهری فریبنده و باطنی بسیار خطر آور ؛ زر و زیورها، کاخ ها، لباس ها، عیش و نوش و... که همه نشانه های جذب کنندۀ دنیا هستند؛ امّا در درون،غافل شدن و بی خبری از خالق خویش، آلوده گشتن به هر نوع گناهی را برای به دست آوردن یا حفظ مال دنیا همراه خود دارد.

اینکه امام(علیه السلام) دنیا را به مار تمثیل کرده آن است که زمان لمس آن بسیار نرم می باشد و انسان بی خبر از لمس کردنش لذت می برد حال آنکه اگر لحظه ای غافل شود سمّ خطرناکی که در درون این حیوان خطرناک می باشد از راه نیش زدن به بدن انسان انتقال یافته و در نتیجۀ آن سوزش زیادی با دردی زیاد به سراغ شخص آمده و سپس تدریجاً دستگاه های اصلی بدن از کار افتاده و انسان را به سوی مرگی تلخ روانه می کند.

از این رو، سرچشمۀ همۀ گناهان بشر دنیا پرستی می باشد زیرا انسان های دنیا پرست چنان اسیر آن می شوند که نه خدا را می شناسند و نه از عقل فرمان می برند و نه حق الناسی را رعایت می کنند و نه وجدان بیداری دارند و در بعضی مواقع با صراحت تمام می گویند: بخاطر رسیدن به هدف های دنیوی هر کاری برای ما جایز می باشد.

 


 

منابع:

1.مصادرنهج البلاغه،ج4،ص108.

2.کتاب پیام امام امیرالمؤمنین(ع)،ج12،ص711.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۰۵
فاضل کاوه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی