شمیم بهشت

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب

ترس نابجا

سه شنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۵، ۰۶:۴۷ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

ترسیدن نابجا

خداوند در وجود انسان صفاتی قرار داده است که هر کدام در جای خود کار مناسب به خود را به نحو احسن انجام می دهند و همین صفات هستند که انسان را از برترین مخلوقات قرار داده است. باید گفت که ترسیدن از عوامل خطر آفرین حالتی است که خداوند در وجود انسان به دلیل حفظ او آفریده است. مثلاً هنگامی که موجود خطرناکی به انسان حمله می کند و شخص خودرا قادر به دفاع  نمی بیند ترس بر او غالب شده و سریعاً از صحنه دور می شود، که این گونه ترس از روی منطق بوده و موهبت الهی برای حفظ کردن انسان از خطرات است، پس این نوع ترس مذموم نیست و ترسیدن بجا سپری برای حفظ انسان در برابر این گونه حوادث می باشد.

اما این نکته را باید گفت که ترسیدن نابجا که از توهم یا عدم مقاومت یا ضعف نفس در مقابل مشکلات به وجود می آید، یقیناًٌ مذموم است و این گونه ترسیدن هاست که شخص را از راه یافتن به مراتب بالا و عالی باز می دارد.

 از این رو، به این نتیجه می رسیم که ترسیدن در جای خود بسیار خوب و عالی است و ترسیدن نابجا با ناامیدی و ذلیل شدن همراه می باشد.

 


 

منبع:

1.کتاب پیام امام امیرالمؤمنین(ع)،ج12،ص137.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۱۶
فاضل کاوه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی