شمیم بهشت

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب

تفاوت دو کار

پنجشنبه, ۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۳۱ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

تفاوت دو کار

در این عالم هر علّتی معلولی دارد چون چیزی بدون دلیل و علّت به وجود نیامده است و هر چیزی را که خداوند قادر و حکیم خلق کرده است علت و دلیلی دارد. اعمال انسان ها هم به طوری است که هر عمل خوب بازتاب خوب و مثبتی دارد و هر عمل بد بازتاب زشت و منفی دارد و این دو نوع از اعمال و رفتارها تفاوت زیادی دارند.

امام علی(علیه السلام)می فرمایند:( شَتَّانَ مَا بَینَ عَمَلَینِ عَمَلٍ تَذهَبُ لَذَّتُهُ وَ تَبقَی تَبِعَتُهُ وَ عَمَلٍ تَذهَبُ مَؤُونَتُهُ وَ یَبقَی أَجرُهُ؛ چقدر این دو عمل با هم متفاوتند: عملی که لذتش می رود و عواقب سوء آن باقی می ماند و عملی که زحمتش می رود و اجر و پاداشش باقی است).1

باید گفت که عمل های بد و آلوده به گناه لذّتی موقتی دارند که خیلی زود تمام می شود امّا عواقب بد آن هم  در دنیا و هم در آخرت انسان را گرفتار می کند از باب مثال شخصی که شراب می خورد امکان دارد ساعتی در لذّت فرو رود امّا به زودی این لذّت تمام می شود و نتایج منفی شراب خوردن در تمام اعضای بدنش به تدریج آشکار می شود و در آخرت هم مورد غضب الهی بوده و در عذاب خواهد بود. امّا در مقابل شخصی که به سراغ پاکی و انجام تعلیمات دینی می رود و در میدان جهاد با نفس قرار می گیرد، هر چند با مشکلات زیادی رو به رو خواهد شد؛ ولی این مشکلات به تدریج از بین خواهد رفت و مزد و اجر دنیوی و اخروی آن را خواهد دید.

از این رو، شهوت رانی و هوس رانی مانند کف های روی آب است که عاقبت کف ها به بیرون پرتاب می شوند و در مقابل اعمال نیک مانند آب زلالی است که هم به دیگران سود می رساند و هم در زمین باقی خواهد بود.

 

 


 

منابع:

1.مصادرنهج البلاغه،ج4،ص109.

2. کتاب پیام امام امیرالمؤمنین(ع)،ج13،ص17.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۰۶
فاضل کاوه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی