شمیم بهشت

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب

۳۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم

 

  بهترین بی نیاز کننده

 

آتش زمانی که روشن می شود هر اندازه هیزم در آتش ریخته شود می سوزاند و هنگامی که آتش زیاد شود به این طرف و آن طرف زبانه می کشد و هر چه در راه آن باشد نابود خواهد کرد. پس باید جلوی آن را گرفت تا ضرر و زیانی به چیزهایی دور و اطراف خودش نرساند. انسان هم در زندگی خودش آرزوهایی دارد، که اگر این آرزوها رها شوند ضرر جبران ناپذیری خواهند داشت پس باید جلوی آنها را گرفت.

که امام علی(علیه السلام) می فرمایند: (اَشرَفُ الغِنَی تَرکُ المُنَی، برترین غنا و بی نیازی، ترک آرزوهاست.)1

مراد امام (علیه السلام) از آرزو در این عبارت، آرزوهای دور از منطق عقل و شرع می باشد. و اینگونه آرزوها  بی نیاز بودن را از شخص سلب خواهد کرد.

چون یا خود  انسان به تنهایی نمی تواند تمام آنها را به دست آورد و وادار می شود به این و آن متوسل شود و با این حال باید در برابر هر انسانی خواه با ارزش یا بی ارزش، خواه شریف یا وضیع، دست نیاز دراز کند که این با بی نیاز  بودن ناسازگاری دارد.

و یا برای دست یافتن به آن چنان  آرزوهایی بخیل در استفاده از ثروتش شود و فقیرانه زندگی کند.

  و یا اینکه شخص آرامش روحی و روانی خود را برای رسیدن به اینگونه آرزوهای بی منطق هزینه کند.

در نتیجه  باید گفت که تمام این وابسته بودنها  زاییدۀ آرزوهای بی منطق و دور و دراز می باشد؛  پس هر موقع آن آرزوها از صفحۀ فکر و روان آدمی پاک شود، شخص به بی نیازی و آرامش بسیار خوب و پر ارزش دست خواهد یافت.

 


 

منبع:

1.کتاب من لا یحضره الفقیه،ج4،ص389.

2.کتاب پیام امام امیرالمؤمنین(ع)ج12،ص331.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۹۵ ، ۰۵:۵۸
فاضل کاوه

بسم الله الرحمن الرحیم

 

سؤال: قطع عضو میت مسلمان برای پیوند زدن، دیه دارد یا نه؟ این دیه به چه کسی می رسد؟ 

آیات عظام امام،خامنه ای،سیستانی و نوری: در صورتی که میت در زمان حیات خود وصیت نکرده، بر قطع کننده، دیه تعلق می گیرد. که دیه بین ورثه ها تقسیم نمی شود؛ بلکه باید در راه خیرات، برای خود میت صرف می شود.1

آیات عظام بهجت، تبریزی و وحید: بر شخص قطع کننده دیه تعلق گرفته و دیه بین ورثه تقسیم نمی شود؛ بلکه در راه خیرات، برای خود میت صرف می شود.2

آیۀ الله فاضل: دیه بر قطع کننده تعلق می گیرد و دیه بین ورثه تقسیم نمی شود؛ بلکه بنابر احتیاط واجب، برای خود میت در راه خیرات صرف می شود. اگر چه میت در زمان حیات خود هم وصیت کرده باشد.3

آیۀ الله مکارم: در صورتی که میت در زمان حیات خود وصیت نکرده، بر قطع کننده  دیه تعلق می گیرد. که دیه بین ورثه ها تقسیم نمی شود؛ بلکه بنابر احتیاط واجب در راه خیرات، برای خود میت صرف می شود.4

 

 


 

منابع:

1.امام،تحریرالوسیله،ج2،التشریع،م5و7؛خامنه ای،اجوبۀ الاستفتاءات،س1288؛نوری،استفتاءات،1،س992و995؛سیستانی،توضیح المسائل،احکام پیوند،م58و61.       2.تبریزی،استفتاءات،س2075؛وحید،توضیح المسائل،م2894ودفتر:بهجت.

3.فاضل،جامع المسائل،ج1،س2135.

4.مکارم،استفتاءات،ج1،س1443ودفتر:مکارم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۵ ، ۱۱:۴۸
فاضل کاوه

بسم الله الرحمن الرحیم

 

سؤال: حکم نماز خواندن مرد با زنجیر و انگشتر طلا، چیست؟

همه مراجع(به جز آقای خامنه ای): نماز خواندن مرد با زنجیر و انگشتر طلا باطل می باشد.1

آیۀ الله خامنه ای: احتیاط واجب آن است که نماز خواندن مرد با زنجیر و انگشتر طلا باطل می باشد.2

 

 


 

منابع:

1.توضیح المسائل مراجع،م832؛نوری،توضیح المسائل،م833 و وحید،توضیح المسائل،م838.

2.اجوبۀ الاستفتاءات،س442.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مرداد ۹۵ ، ۱۱:۱۰
فاضل کاوه

بسم الله الرحمن الرحیم

 

سؤال: آیا شخصی که درآمد او کمتر از مخارجش باشد و در عین حال سر سال مقداری پول،خوراکی و...زیاد بیاورد، باز هم حساب سال داشتن و پرداخت خمس، واجب می باشد یا نه؟

همه مراجع(به جز آقای بهجت و نوری): بله در صورتی که درآمد شخص تا یک سال در نیازهای زندگی مصرف نشود و سر سال زیاد بیاید، شخص باید خمس آن را بدهد.1

آیات عظام بهجت و نوری: خیر، در صورتی که سر سال پول و یا چیزهایی از مؤونه زیاد آمد، شخص می تواند آنها را در مخارج مورد نیاز صرف کرده و خمسی ندارد.2

 

 


منابع:

1.فاضل،جامع المسائل،ج1،س807؛خامنه ای،اجوبۀ الاستفتاءات،س996؛مکارم،استفتاءات،ج1،س308؛دفتر:امام،تبریزی،صافی،سیستانی و وحید.     2.نوری،استفتاءات،ج2،س318؛بهجت،توضیح المسائل،م1400.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۵ ، ۱۱:۵۵
فاضل کاوه

بسم الله الرحمن الرحیم

 

سؤال: حکم خرید و فروش اعضا و کلیه در موارد جواز پیوند عضو، چیست؟

 

آیات عظام امام،خامنه ای و نوری: در موارد جواز پیوند عضو، خرید و فروش جایز است؛ و نیز شخص می تواند پول را در برابر اجازۀ برداشتن عضو بگیرد.1

آیات عظام بهجت،سیستانی،صافی و وحید: در مواردی که پیوند عضو جایز است، شخص می تواند پول را در برابر اجازۀ برداشتن عضو بگیرد.2

آیۀ الله تبریزی: اعضای بدن انسان، قابل خرید و فروش نمی باشد.3

آیات عظام فاضل و مکارم: در جایی که پیوند عضو جایز می باشد، خرید و فروش جایز است؛ اما بهتر است پول را در برابر اجازۀ برداشتن عضو بگیرد.4

 

 


منابع:

1. امام،تحریر الوسیله،ج2،التشریع،م7؛نوری،استفتاءات،ج1،س1004؛خامنه ای،اجوبۀ الاستفتاءات،س1290.

2.بهجت،توضیح المسائل،متفرقه،م24؛صافی،استفتاءات پزشکی،س56و50؛سیستانی،توضیح المسائل،احکام پیوند،م62؛وحید،توضیح المسائل،م2894.

3.تبریزی،استفتاءات،س2078.

4.فاضل،جامع المسائل،ج1،س2122؛مکارم،استفتاءات،ج1،س1448و1460.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مرداد ۹۵ ، ۱۱:۴۷
فاضل کاوه

بسم الله الرحمن الرحیم

 

سؤال: بازی کردن با تخت نرد چه حکمی دارد؟

آیات عظام امام،تبریزی،خامنه ای،فاضل و مکارم: در صورتی که از آلات قمار به شمار بیاید بازی با آن اگر چه بدون برد و باخت باشد، حرام می باشد.1   

   آیات عظام بهجت و وحید: اگر بازی کردن با نرد به صورت برد و باخت باشد، حرام است و بنابر احتیاط واجب بدون برد و باخت جایز نمی باشد.2

آیات عظام سیستانی،صافی و نوری:  بازی کردن با تخت نرد حرام است.3 

 

 


  

   منابع:

1. امام،استفتاءات،ج2،مکاسب محرمه،س15؛تبریزی،استفتاءات،س982؛مکارم،استفتاءات،ج2،733؛خامنه ای،اجوبۀ الاستفتاءات،س1125؛فاضل،جامع المسائل،ج2،س939.     

  2. بهجت،توضیح المسائل،متفرقه،س9؛وحید،منهاج الصالحین،ج3،م19. 

   3.سیستانی،سایت،قمار؛نوری،استفتاءات،ج2،س560؛دفتر:صافی.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۹۵ ، ۱۰:۳۸
فاضل کاوه

بسم الله الرحمن الرحیم

 

سؤال: آیا در حرام بودن پوشیدن لباس جنس مخالف، بین پوشیدن آن در خانه و بیرون از خانه تفاوتی وجود دارد یا نه؟

آیات عظام امام و بهجت: خیر، احتیاط واجب آن است که پوشیدن آن جایز نمی باشد.1

آیات عظام تبریزی،خامنه ای،صافی،فاضل و وحید: تا آن زمان که شخص لباس جنس مخالف را به عنوان زیّ (پوشش و لباس) خودش قرار نداده باشد، اشکالی ندارد.2

آیۀ الله سیستانی: بنابر احتیاط واجب اگر آن لباس  شخص را به صورت جنس مخالف درآورد، پوشیدن  آن جایز نمی باشد.3

آیۀ الله مکارم: در صورتی که مفسدۀ خاصی بر آن مترتب نشود، اشکالی در پوشیدن آن نمی باشد.4

آیۀ الله نوری: در صورتی که شخص از پوشیدن لباس جنس مخالف انگیزۀ عقلایی دارد و مصلحت مهم تری در بین می باشد، اشکالی ندارد.5

 


 

منابع:

1.بهجت،توضیح المسائل مراجع،م846؛امام،استفتاءات،ج3،سؤالات متفرقه،س174.

2.فاضل،توضیح المسائل مراجع،م846؛وحید،توضیح المسائل،م852؛خامنه ای،اجوبۀ الاستفتاءات،س1368؛صافی،جامع الاحکام،ج2،س1688؛تبریزی،صراط النجاۀ،ج3،س781.

3. سیستانی،توضیح المسائل مراجع،م846.    

 4.مکارم،استفتاءات،ج1س132وس138وج2،س159.

5.نوری،توضیح المسائل،م847.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۹۵ ، ۱۱:۵۲
فاضل کاوه

بسم الله الرحمن الرحیم

 

سؤال: در صورتی که در اثنای غسل جنابت، حدث اصغر(بول،بادمعده و...) خارج شود،آیا غسل شخص صحیح است یا نه؟

آیات عظام امام،خامنه ای،صافی،فاضل و نوری: غسل شخص باطل نمی شود؛ و غسل را تمام کند؛ اما احتیاط مستحب است که غسل را به قصد آنچه بر ذمّه شخص است ( از اتمام یا اعاده) از سر بگیرد. پس شخص باید برای نماز و هر کاری که نیاز به طهارت دارد، وضو نیز بگیرد.1

آیۀ الله بهجت: لازم نمی باشد که غسل را تمام کند و بنابر احتیاط واجب باید غسل را به قصد آنچیزی که بر ذمۀ شخص است(اتمام یا اعاده) از سر بگیرد و شخص برای نماز و هر کاری که نیاز به طهارت دارد،  بایدوضو نیز بگیرد.2

آیۀ الله تبریزی: شخص باید غسل را از سر بگیرد و احتیاط واجب آن است که برای نماز و هر کاری که نیاز به طهارت دارد، وضو بگیرد.3

آیۀ الله سیستانی: غسل شخص باطل نمی شود؛ اما بنا بر احتیاط واجب، باید برای نماز و هر کاری که نیاز به طهارت دارد، وضو بگیرد.4

آیۀ الله مکارم: احتیاط واجب آن است که غسل را از سر بگیرد و برای نماز و هر کاری که در آن طهارت لازم می باشد، وضو نیز بگیرد.5

آیۀ الله وحید: شخص غسل را بنابر احتیاط واجب تمام کند و دوباره از سر بگیرد و برای نماز و هر کاری که نیاز به طهارت دارد، وضو بگیرد.6

 

 


منابع:

1. امام،تحریر الوسیله،ج1،واجبات الغسل،م19؛توضیح المسائل مراجع،م386؛خامنه ای،اجوبۀ الاستفتاءات،س185 و نوری،توضیح المسائل،م387و تعلیقات علی العروۀ، فصل فی مستحبات الغسل،م8.

2. بهجت،وسیلۀ النجاۀ،ج1،218.

3.تبریزی،منهاج الصالحین،ج1،م204.

4.توضیح المسائل مراجع،م386.

5.توضیح المسائل مراجع،م386.

6.وحید،توضیح المسائل،م392.

۳ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۴ مرداد ۹۵ ، ۱۱:۲۶
فاضل کاوه

بسم الله الرحمن الرحیم

 

سؤال: حکم نماز خواندن با مانتو و روسری چیست؟

همه مراجع: در صورتی که شرایط لباس نمازگزار و مقدار واجب پوشش در آن رعایت شود، اشکالی ندارد؛ اگر چه نماز با چادر برای رعایت پوشش در نماز، آسانتر و بهتر می باشد.1

نکته: مقدار واجب پوشش برای زن  در حال نماز، پوشاندن تمام بدن حتی موی سر به جز صورت(به اندازه ای که در وضو شسته می شود) و دست ها تا مچ و پاها تا مچ است. اما برای آنکه یقین کند مقدار واجب را پوشانده است، باید مقداری از اطراف صورت و قدری پایین تر از مچ را هم بپوشاند.

 

 


منبع:

1.توضیح المسائل مراجع،م897.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مرداد ۹۵ ، ۱۱:۴۰
فاضل کاوه

بسم الله الرحمن الرحیم

 

سؤال: حکم بازی با شطرنج،بدون برد و باخت و به منظور تقویت حافظه و فکر، چیست؟

آیات عظام امام،تبریزی،خامنه ای،فاضل،مکارم و نوری: در صورتی که واقعاً در نظر عرف بازی با شطرنج از آلت قمار بودن خارج شده باشد، بازی کردن با شطرنج اشکالی ندارد.1

آیات عظام بهجت و وحید: بنابر احتیاط واجب بازی با شطرنج اگر بدون برد و باخت باشد، جایز نیست واین احتیاط بسیار شدید می باشد.2

آیات عظام سیستانی و صافی: بازی کردن با شطرنج حرام می باشد و انگیزۀ یاد شده، هیچگونه تأثیری در حکم ندارد و سبب جایز شدن آن نمی شود.3

 


منابع:

1. تبریزی،استفتاءات،س983؛دفتر:امام،خامنه ای،فاضل،مکارم،نوری و وحید.

2.بهجت،توضیح المسائل،متفرقه،م9.

3.صافی،جامع الاحکام،ج1،س1041؛سیستانی،سایت(شطرنج)،4و5.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مرداد ۹۵ ، ۱۱:۴۷
فاضل کاوه