شمیم بهشت

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب

قادر به مجازات

يكشنبه, ۴ مهر ۱۳۹۵، ۰۶:۲۳ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

قادر به مجازات

هر انسانی در طول زندگی خود ممکن است کسی را برنجاند یا از دست کسی رنجیده خاطر بشود و یا اینکه با کسی نزاع و درگیری پیدا کند که در این موارد بهترین راه عفو و گذشت می باشد.

باید گفت که از عوامل ادامه دهندۀ درگیری ها و نزاع ها که گاه بین خانواده ها به وجود آمده و چندین سال طول می کشد، روحیۀ انتقام جویی و عدم گذشت می باشد و هر چه بگذرد این روحیۀ بد شدیدتر می شود. حال آنکه اگر در همان آغاز نزاع یکی از دو طرف گذشت کند این گونه نزاع ها پایان خواهد یافت.

 علاوه بر این روشن است که گذشت کردن و بخشیدن، موجب می شود که اشخاص خطاکار در کار خودشان تجدید نظر کرده و خطا را جبران کنند که این امر بر هیچ انسانی پوشیده نمی باشد.

از این باب است که امام علی(علیه السلام) می فرمایند: ( أَولَی النَّاسِ بِالعَفوِ أَقدَرُهُم عَلَی العُقُوبَۀِ، شایسته ترین مردم به عفو، قادرترین آنها به مجازات است).

و علت شایستگی این است هر اندازه قدرت بر مجازات بیشتر بود گذشت و عفو اهمیّتش بیشتر می شود و نمی توان گفت که این عفو به دلیل ضعف و ناتوانی از مجازات بوده است.

 


 

منابع:

1.مصادرنهج البلاغه،ج4،ص48.

2.کتاب پیام امام امیرالمؤمنین،ج12،ص333.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۰۴
فاضل کاوه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی