شمیم بهشت

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب

مستحبات بی ارزش

شنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۵، ۰۵:۵۸ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

مستحبّ بی ارزش

خدا انسان را پاک آفریده است و برای پاک ماندن انسان از آلودگی های روحی و جسمی وظایفی را برای او مقرّر کرده است که برخی از این وظایف واجب بوده و برخی حرام و برخی مستحب می باشند که مستحبات نمی توانند جانشین واجبات شوند.

امام علی(علیه السلام) می فرمایند: ( لَا قُربَۀَ بِالنَّوافِلِ اِذَا أَضَرَّت بِالفَرَائِضِ؛ کارهای مستحب اگر به واجبات زیان برساند موجب قرب به خدا نمی شود).1

باید گفت هر زمانی که کارهای مستحب به واجبات ضرر بزند از ارزش آن کم شده و ثواب کمی خواهد داشت مانند این که شخصی از سر شب تا بعد از نیمه شب به عزاداری مشغول شود و از آن طرف خواب مانده و نماز صبحش قضا شود، پس این مستحبی که به واجبات ضربه می زند بسیار کم ارزش می باشد.

حال به این نتیجه می رسیم که واجبات مصالحی دارند که اگراین واجبات ترک شوند انسان لطمۀ جدّی می بیند در حالی که  مستحبّات این چنین نیستند و این مانند آن است که شخص داروهای اصلی خود را رها کرده و از داروهای غیر ضروری استفاده کند.

 


منابع:

1.مصادرنهج البلاغه،ج4،ص37.

2.کتاب پیام امام امیرالمؤمنین(علیه السلام)،ج12،ص265.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۲۷
فاضل کاوه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی