شمیم بهشت

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب

بهترین زهد

دوشنبه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۲۴ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

بهترین زهد

در جامعه افرادی هستند که واقعاً فقیر بوده و بهرۀ کمی از اموال دنیا دارند حال آنکه در همین جامعه افرادی هستند که فقیر نیستند و وضعیت مالی خوبی دارند امّا نوعی مریضی دارند که می خواهند همه به آنها توجه کنند به همین دلیل از روی ریاکاری خود را زاهد و تارک دنیا نشان می دهند. این گونه افراد بخاطر جلب قلوب مردم؛ لباس های ساده پوشیده و از غذاهای ساده استفاده می کنند تا مردم به آنها اقبال کرده و بگویند که این شخص مستجاب الدعوۀ است و از این راه مقامی در اجتماع کسب کنند و یا اینکه اموالی را پنهانی جمع کنند.  باید گفت که این گونه افراد زندگی درونی و بیرونیشان بسیار متفاوت است و این افراد در ظاهر زاهد و در باطن مشرک هستند چون ریاکاری نوعی شرک و خودپرستی می باشد.

در نتیجه باید گفت که زاهد واقعی آن کسی نمی باشد که به سراغ دنیا رفته، امّا چون دنیا را به چنگ نیاورده به ناچار لباس زهد به خود پوشیده است. حال آنکه زاهد واقعی فردی است که دنیا به طرف او آمده و او آن را نپذیرفته است و زندگی ساده و زاهدانه را بر تجمل گرایی ترجیح داده است.

 


 

منبع:

1.کتاب پیام امام امیرالمؤمنین(ع)،ج12،ص175.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۲۲
فاضل کاوه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی