شمیم بهشت

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب

لغزش جوانمردان

دوشنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۵، ۰۶:۰۹ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 لغزش جوانمردان

 

انسان در زندگی خودگاه با مسائل و امتحاناتی روبه رو می شود که این امتحانات و گرفتاری های پیرامون آن ممکن است برای هر فردی اتفاق بیفتد. باید گفت که در بعضی از این امورات زندگی از انسان لغزش هایی دیده می شود که نباید در این لغزش ها تمام افراد را با یک دید، نگاه است.

در این مورد امام علی(علیه السلام) می فرمایند:( اَقِیلُوا ذَوِی المُرُوءَاتِ عَثَرَاتِهِم، فَمَا یَعثُرُ مِنهُم عَاثِرٌ اِلَّا وَیَدُ اللهِ بِیَدِهِ یَرفَعُهُ؛ از لغزش های افراد با شخصیت و جوانمرد چشم پوشی کنید، چرا که هیچ کس از آنها گرفتار لغزش نمی شود مگر این که دست خدا به دست اوست و او را بلند می کند).1

این نکته روشن است که هر فردی از افراد انسان به جز معصومین در زندگی خود گرفتار لغزش هایی می شوند، پس در این صورت اگر این افراد با شخصیت و نیکوکار بودند باید به دلیل حسن اعمال و رفتارشان از لغزش هایشان چشم پوشی کرد؛ و هر گونه نقل کردن یا سرزنش یا بزرگ نمایی کاری خطا و بر خلاف انصاف می باشد، چون خدا هم مدافع این گونه افراد است.

از این رو، اگر انسان راه نیکوکاری و جوانمردی را در پیش بگیرد خداوند هنگام لغزش ها او را تنها نخواهد گذاشت و دست او را می گیرد و آبروی او را حفظ می نماید.

 


 

منابع:

1.مصادرنهج البلاغه،ج4،ص21.

2.کتاب پیام امام امیرالمؤمنین،ج12،ص133.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۱۵
فاضل کاوه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی