شمیم بهشت

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب

ناقص کننده انسان

سه شنبه, ۲ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۰۹ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

ناقص کنندۀ انسان

   انسان در زندگی با مواردی مواجه می شود که نیاز به شجاعت و جرأت دارد که اگر این شجاعت نباشد انسان کار به جایی نخواهد برد، باید گفت که نقطه مقابل این شجاع بودن در زندگی، ترسو بودن و ترسیدن از مشکلات و بلاها است که این ترسیدن مایۀ نقصان و عقب افتادگی می شود.

  امام علی(علیه السلام) می فرمایند: ( اَلجُبنُ مَنقَصَۀٌ ؛ ترس مایۀ نقصان می شود.)1 

  پس باید گفت که اشخاص ترسو هیچگاه از قابلیتها، شایستگی ها و استعدادهای خود نمی توانند استفاده کنند و این استفاده نکردنها موجب عقب ماندگی درزندگی می شود. حتی زمانی که ناموس و جان و کشورشان به خطر بیفتد، به جای اینکه به دفاع و جهاد بپردازند و به صف مجاهدان بپیوندند، ترجیح می دهند به صف کودکان و بیماران و کارافتادگان بپیوند تا آسیبی نبینند. که این نهایت ذلّت و خواری یک انسان است. در مورد انسانهای ترسو باید گفت که هیچ انسان ترسویی به مقامی نرسیده؛ و نه کشف مهمی کرده و نه به قلۀ کمال دست یافته و نه پیروزی چشمگیری در زندگی داشته و موارد دیگری که اشخاص ترسو به آنها دست نمی یابند. 

  پس نتیجه این می شود که افراد ترسو به حقیقت ایمان نخواهند رسید و در زندگی پیشرفت چشم گیری نخواهند داشت و نباید با انسانهای ترسو مشورت کرد و باید از آنها دوری گزید، چون همنشین بد در انسان تأثیر بد می گذارد.    

 

 


   منبع:  

  1.مصادرنهج البلاغه،ج4،ص9.   

 2.کتاب امام امیرالمؤمنین(ع)،ج12،ص39.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۰۲
فاضل کاوه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی