شمیم بهشت

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب

آیا زاهد وراهب فرق دارند؟

دوشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۵، ۰۷:۳۴ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

آیا زاهد و راهب فرق دارند؟

 

در زندگی دنیوی برخی افراد هستند که به هیچ چیز پایبند نبوده و تمام حدود را می شکنند و مرتکب هر گناهی    می شوند. در مقابل افرادی هستند  که دنیا را به کلّی رها کرده و به دامن طبیعت و کوه و صحرا پناه می برند. باید گفت که از نظر دین اسلام کسانی که دنیا را رها می کنند،دو دسته اند، یکی زاهد نام دارد و دیگری راهب نام دارد. دین اسلام به زهد دعوت کرده و رهبانیّت را محکوم کرده است، اگر چه زاهد و راهب  هر دو لذّتهای دنیوی را رها می کنند.اما راهب از جامعه و مسئولیتهای اجتماعی فرار می کند و این امور را پست می شمارد و به صومعه و دامن کوه می رود، اما زاهد به جامعه و مسئولیتهای اجتماعی رو می آورد. زاهد وراهب هر دو آخرت را انتخاب کرده و دنیا را رها کرده اند ولی با این فرق که راهب آخرت گرایی است که از جامعه می گریزد ولی زاهد آخرت گرای جامعه گرا می باشد.این نکته را باید گفت که راهب وزاهد در لذّت گریزی نیز یکی نیستند، شخص راهب سلامت، نظافت و انتخاب همسر وتولید فرزند را تحقیر می کند اما زاهد در این مورد نیز برخلاف راهب عمل می کند.

 از این رو باید گفت که زهد شخص زاهد برعکس عمل راهب در زندگی و روابط اجتماعی است و عمل زاهد نه تنها با جامعه گرایی و مسئولیت اجتماعی منافات ندارد بلکه راه مناسبی برای خوب از عهدۀ مسئولیتها برآمدن است.

برای مطالب بیشتر اینجا کلیک کنید.


مرتضی مطهری-سیری در نهج البلاغه-صفحۀ223-221

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۲۴
فاضل کاوه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی