شمیم بهشت

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب

شرط خدمت کردن

پنجشنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۳۶ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

شرط خدمت کردن

همۀ انسان ها در زندگی خود نیازها و حاجاتی دارند که به تنهایی نمی توان تمام این نیازها را برطرف کرد بلکه باید تمام انسان ها در رفع مشکلات و نیازها به یکدیگر کمک کنند و کامل شدن این کمک ها نیاز به مراحل و شرایطی دارد.

حضرت علی(علیه السلام)می فرمایند:( لا یَستَقِیمُ قَضَاءُ الحَوَائِجِ اِلّا بِثَلاثٍ: بِاستِصغَارِها لِتَعظُمَ، وَ بِاستِکتَامِهَا لِتَظهَرَ، وَ بِتَعجِیلِهَا لِتَهنُؤَ؛ برآوردن حاجات مردم کامل نمی شود مگر به سه چیز: کوچک شمردنش تا بزرگ گردد، و مکتوم داشتنش تا آشکار شود، و تعجیل در آن تا گوارا گردد).1

بسیاری از افراد زمانی مشکل کسی را حلّ می کنند آن را بزرگ شمرده و در همه جا عنوان می کنند و گاهی هم برای حلّ آن مشکل امروز و فردا می کنند به طوری که شخص گرفتار شرمنده و خسته می شود که این گونه حلّ گرفتاری ها هیچ ارزشی ندارد.

باید گفت که اگر شخص بخواهد کمک کردنش به دیگران و حلّ مشکلات دیگران با ارزش شود باید آن را کوچک شمرده و آن را پنهانی انجام دهد تا آبروی شخص درخواست کننده حفظ شود و یا اینکه برای ارزشمند شدن کمک و حلّ مشکلات دیگران باید به سرعت آن را انجام داد چون در غیر این صورت شخص حاجتمند ناچار می شود که چندین بار درخواستش را تکرار که این درخواست کردن مجدّد بسیار رنج آور می باشد.

از این رو، بهتر آن است که افراد انفاق ها و حلّ مشکلات دیگران را پنهانی و بدون اعلام کردن انجام دهند زیرا ثواب و اجر انفاق پنهانی بسیار بیشتر از انفاق آشکار می باشد.

 


 

منابع:

1.مصادرنهج البلاغه،ج4،ص94.

2.کتاب پیام امام امیرالمؤمنین(ع)،ج12،ص594.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۲۹
فاضل کاوه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی