شمیم بهشت

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب

نمی دانم

شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۲۲ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

نمی دانم

هر انسانی که از مادر متولّد می شود تهی و خالی از علم و آگاهی می باشد و هیچ گونه علمی ندارد و این علم و آگاهی را بعد از بزرگ شدن می تواند کسب کند و یاد بگیرد. حال این فرد هر اندازه تلاشش بیشتر باشد علمش نیز زیادتر خواهد بود ولی نمی تواند تمام علوم را فراگرفته و متخصّص در همۀ علوم باشد بلکه فقط در بعضی از علم ها می تواند تخصص داشته باشد در مقابل انبیاء و اولیاء و امامان هستند که به خواست خداوند در همۀ علوم و رشته ها تخصص داشته و احاطۀ کامل به تمام حقایق دارند و فقط آنها هستند که به هر سؤالی پاسخ می دهند ولی مردم عادی قادر به پاسخ دادن به هر سؤالی نیستند پس باید در جواب سؤال هایی را که نمی دانند بگویند نمی دانم.

حضرت علی(علیه السلام)می فرمایند:( مَن تَرَکَ قَولَ لَا أدرِی أُصِیبَت مَقَاتِلُهُ؛ کسی که جملۀ نمی دانم را ترک کند مواضع آسیب پذیر خود را در معرض ضربه های خطرناک مخالفان قرار داده است).1

باید گفت که هر کس کلمۀ نمی دانم را ترک کند به هلاکت خواهد افتاد و این هلاکت یا جنبۀ دنیوی دارد مثل آنجایی که سخنان نسنجیده یا خطر آفرین است و یا جنبۀ اخروی دارد، مثل آنجایی که سخنان شخص به آبروی مردم لطمه بزند و یا سخنانش مردم را گمراه کند.

از این رو، باید انسان گفتن (نمی دانم) را یاد بگیرد، چون اگر بگوید (نمی دانم) به او یاد می دهند تا بداند و اگر بگوید (می دانم) از او سؤال می کنند و جواب را نمی داند و رسوا می شود.

 

 


منابع:

1.مصادرنهج البلاغه،ج4،ص82.

2.کتاب پیام امام امیرالمؤمنین(ع)،ج12،ص507.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۲۴
فاضل کاوه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی