شمیم بهشت

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب

قیمت انسان

پنجشنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۰۴ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

قیمت انسان

اموال و ثروت مادی و زرق و برق دنیا به هیچ وجه نمی تواند انسان را در چشم و نظر مردم عزیز و بزرگ کند چون تمام این امور از بین رفتنی و محدود می باشند .

 افراد با پست و مقام و حسب و نسب نمی توانند نزد مردم ارزش پیدا کنند چون ارزش واقعی هر انسانی به کارهای مهمی است که از عهدۀ او برمی آید. مثلاً شاعری خوب و توانا یا معلمی شایسته یا جراحی بسیار ماهر ارزششان به اندازۀ همان کاری می باشد که به خوبی از عهدۀ این افراد برمی آید.

حضرت علی(علیه السلام) می فرمایند:(قِیمَۀُ کُلِّ امرِءٍ مَا یُحسِنُهُ؛ قیمت و ارزش هر کس به اندازۀ کاری است که می تواند آن را به خوبی انجام دهد).1

باید گفت که ارزش این گونه افراد هم در بین مردم به اندازۀ کار خوبی است که انجام می دهند و هم در نزد خداوند  افراد و شخصیتهایی ارزش خواهند یافت که اعمالشان شایسته تر و خوب تر و تلاششان بیشتر بوده و اصلاحات بهتری انجام داده باشند.

بنابراین ارزش هر فردی به اندازۀ علم و دانش و معرفتی است که آن را به خوبی یاد گرفته و در مسیر درست و خوب از آن استفاده می کند و به هم نوعانش خدمت می رساند.

 


 

منابع:

1.مصادر نهج البلاغه،ج4،ص69و70.

2.کتاب پیام امام امیرالمؤمنین(ع)،ج12،ص485.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۲۲
فاضل کاوه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی