شمیم بهشت

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب

بخشش کم

پنجشنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۵، ۰۶:۳۹ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

بخشش کم

انسان باید طوری زندگی کند که حتی با کوچکترین عمل و کمک خود در حدّ توان مشکلات برادران و دوستان گرفتار خود را حلّ کند. نه اینکه منتظر باشد تا زمانی که کاملاً بی نیاز و ثروتمند شد مشکلات دیگران را حلّ کند چون امکان دارد که اصلاً بی نیاز و غنی نشود.

  باید گفت که یک نوع افکار غلط که در اجتماعات بشری وجود دارد آن است که بسیاری معتقدند که باید بخشش و کمک کردن به دیگران زیاد بوده و به مقدار قابل ملاحظه ای باشد و اگر کسی توان این نوع کمک کردن را نداشت باید کمک کردن به دیگران را ترک کند، حال آنکه کمک و بخشش کمی که به همراه عذرخواهی و ادب باشد فوایدی دارد که از جملۀ آن فواید این است که در غالب موارد همان مقدار کم مشکل دیگران را حلّ می کند و دیگر اینکه ردّ کردن درخواست کننده و چیزی به او ندادن سبب اهانت به او می باشد که همین بخشش کم از این اهانت جلوگیری می کند و به علاوه روحیۀ بخشنده شدن و به دیگران کمک کردن را در انسان تقویت می کند و سبب می شود که شخص حتی زمانی که به ثروتی رسید و بی نیاز شد باز هم به دیگران کمک کرده و آنها را یاری کند.

امام علی(علیه السلام) می فرمایند:( لَاتَستَحِ مِن اِعطَاءِ القَلِیلِ، فَاِنّ َالحِرمَانَ أَقَلُّ مِنهُ؛ از بخشش کم حیا مکن، زیرا محروم کردن، از آن هم کمتر است).1

بنابراین نکتۀ مهم آن است که انسان در بخشش و انفاق خود، اگر چه این بخشش به مقدار کمی باشد، خلوص نیّت داشته باشد که این اخلاص داشتن کار کوچک را بزرگ و بخشش کم را بسیار می کند.

 


 

منابع:

1.مصادرنهج البلاغه،ج4،ص54.

2.کتاب پیام امام امیرالمؤمنین(ع)،ج12،ص403.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۱۵
فاضل کاوه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی