شمیم بهشت

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب

درندۀ خطرناک

شنبه, ۱۰ مهر ۱۳۹۵، ۰۶:۱۶ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

درندۀ خطرناک

تمام حیواناتی که در دنیا وجود دارند غذا و آب می خورند و سایر چیزهایی که برای ادامۀ زندگی به آن نیاز دارند انجام می دهند حال آنکه همین حیوانات قادر به نطق نمی باشند و با نبود این صفت در درجۀ پایین تر از انسان قرار می گیرند در مقابل یکی از برترین افتخارات انسان سخن گفتن اوست و با این صفت بر همۀ جانداران ترجیح دارد امّا انسان اگر با همین برترین صفت سخن گفتن خود را کنترل نکند امکان دارد ضررهای جبران ناپذیری به محیط و اجتماع خود وارد کند.

امام علی(علیه السلام)می فرمایند:( اَللِّسانُ سَبُعٌ، اِن خُلِّیَ عَنهُ عَقَرَ؛ زبان درنده ای است که اگر رهایش کنی به تو آسیب می رساند و می دَرَد).1

باید گفت که هر چه نعمت بزرگتر باشد و از آن نعمت به طور بدی استفاده شود خطرش بزرگتر خواهد بود. خطرناکترین عضو از اعضای یک شخص زبان بی قید و بند او می باشد به گونه ای که در برخی موارد با یک سخن باعث از بین رفتن امنیت و آرامش در جامعه و ریخته شدن خون انسان های بی گناه می شود. 

 از این رو، به این نتیجه دست می یابیم که زبان بی قید و بند و بدون مانع گناهان کبیرۀ زیادی را مرتکب می شود در حالی که اگر این زبان کنترل شود بهترین وسیلۀ خیر و سعادت آدمی می باشد.

 


منابع:

1.مصادرنهج البلاغه،ج4،ص51.

2.کتاب پیام امام امیرالمؤمنین(ع)،ج12،ص371.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۱۰
فاضل کاوه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی