شمیم بهشت

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب

گنج پایان ناپذیر

چهارشنبه, ۷ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۱۹ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

گنج پایان ناپذیر

همۀ انسانها در دنیا دارای زندگی با تجمّلات و انواع امور مادّی نیستند بلکه غالب انسانها با درآمدهای بسیار کم زندگی می کنند و غالباً با این درآمد کم قناعت می کنند تا بتوانند به راحتی چرخ زندگی را بچرخانند. اگر انسان روحیه ای داشته باشد که با حدّاقل ضروریات زندگی بسازد و به دنبال زرق و  برق و اضافه هایی که فکر و وقت انسان را دائماً به خود مشغول می کنند و او را به کارهای حرام آلوده می سازند، نرود. باید گفت این گونه افراد قانع بوده و در تعریف قناعت جای می گیرند.

حال اگر کسی این روحیه را داشت به ثروت پایان ناپذیر دست یافته است، و با این روحیه انسان همیشه با عزّت و آبرو زندگی می کند و دست نیاز به سوی دیگران دراز نمی کند و در راه تجمّلات و اضافات عمر عزیز خود را بر باد فنا نمی دهد.

از این رو، علت بسیاری از راضی نبودن های مردم از وضع زندگی فقر و کمبود ها نمی باشد، بلکه در غالب موارد همه چیز دارند امّا باز داد و فریادشان بلند است که علت اصلی این داد و فریادها عدم قناعت و توقعات بی حساب می باشد.

شاعر می گوید:

گنج آزادگی و گنج قناعت گنجی است 

                                                              که به شمشیر میسر نشود سلطان را

 


منبع:

1.کتاب پیام امام امیرالمؤمنین(ع)،ج12،ص358.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۰۷
فاضل کاوه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی