شمیم بهشت

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب

حمله خطرناک

پنجشنبه, ۱ مهر ۱۳۹۵، ۰۷:۴۹ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

حملۀ خطرناک

تمام انسانهایی که در دنیا زندگی می کنند به یک شکل نیستند بلکه میان آنها هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روحی تفاوتهایی وجود دارد که یکی از این تفاوتها با شخصیّت بودن افراد و پست بودن آنهاست.

امام علی(علیه السلام) می فرمایند:( احذَرُوا صَولَۀَ الکَرِیمِ اِذَا جَاعَ، وَ اللَّئِیمِ اِذَا شَبِعَ؛ بترسید از حملۀ افراد با شخصیت به هنگام نیاز و گرسنگی، و از حملۀ افراد پست به هنگام سیری).1

باید گفت که انسان های با شخصیت زمانی دست به حمله می زنند که مورد ظلم و ستم قرار بگیرند و یا اینکه نیاز شدیدی برای ادامه دادن حیات خودشان پیدا کنند که در این موارد برای دفاع از خود در برابر افراد ظالم و گرفتن حقوق خود غیرتشان به جوش آمده و دفاع جانانه ای می کنند؛ امّا در مقابل افراد پست آن زمان که به نان و نوائی دست پیدا کنند طغیان کرده و انسان های بی گناه را مورد حمله قرار می دهند که در این صورت انسان های پست مانند حیوانات درّنده ای می شوند که پس از سیر شدن، مست می شوند.

از این رو، اگر انسان افراد کریم و خوب را احترام کند مالک او می شود امّا در مقابل اگر انسان های پست را اکرام کند بیشتر سرپیچی می کنند.

 


 

منابع:

1.مصادرنهج البلاغه،ج4،ص48.

2.کتاب پیام امام امیرالمؤمنین(ع)،ج12،ص321.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۰۱
فاضل کاوه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی