شمیم بهشت

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب

متوقف کننده

دوشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۵، ۰۲:۱۰ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

متوقّف کننده

انسانی که در دنیا زندگی می کند نمی تواند تا ابد زنده باشد بلکه حتماً روزی می میرد و از این دنیا به دنیای دیگر می رود. که از آیات و روایات استفاده می شود که در دنیای دیگر که همان آخرت است حساب و کتابی وجود دارد و هر کس آنچه را در این دنیا کاشته است در آنجا برداشت می کند.

از همین باب امام علی(علیه السلام) می فرمایند: (طُوبَی لِمَن ذَکَرَ المَعَادَ،وَعَمِلَ لِلحِسَابِ؛ خوشا به حال کسی که پیوسته به یاد معاد باشد و برای روز حساب عمل کند).1

باید گفت زمانی که واژۀ معاد به کار برده می شود انسان دنیایی را تصوّر می کند که در آن اعمال انسان سنجیده شده و نامه های اعمال به دست افراد می باشد؛ که گروهی نامۀ عملشان به دست راستشان است که همان نیکوکارانند و گروهی هم نامۀ عملشان به دست چپشان است که همان بدکارانند، در این حالت همه از سرنوشت خودشان نگران بوده و اضطراب حکمفرماست و در این روز تمام اعضای بدن انسان بر اعمالش چه خوب و چه بد در دادگاه عدل الهی شهادت می دهد و در این حال نیازی به شهادت فرشتگان الهی نیست، هر چند آنها هم شهادت و گواهی بر اعمال انسان خواهند داد.

از این رو، هر انسانی این دادگاه عظیم الهی را باور داشته باشد و دائماً به یاد آن باشد دیگر سراغ گناه و ظلم و فساد نخواهد رفت، چون این گونه ایمان قوی داشتن انگیزۀ عمل می باشد و اگر لغزشی از آن انسان سر بزند فوراً توبه خواهد کرد و سعی در جبران آن نقص دارد.

 


منابع:

1.مصادرنهج البلاغه،ج4،ص40و41.

2.کتاب پیام امام امیرالمؤمنین(ع)،ج12،ص293.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۲۹
فاضل کاوه

نظرات  (۱)

۲۹ شهریور ۹۵ ، ۱۵:۴۵ محمدعلی میری
عالی مثل همیشه...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی