شمیم بهشت

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب

فرصت ها

پنجشنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۵، ۰۲:۲۶ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

فرصت ها

انسان اگر در محیطی که آن را برای زندگی انتخاب کرده است بنگرد، می بیند که همه چیز در حال تغییر و تحوّل می باشد مثلاً یک درخت با وجود تمام شرایط رشد می کند و میوه می دهد که این آماده بودن اسباب برای رشد درخت همان فرصت نام دارد.

 باید گفت که مراد از فرصت همان آماده شدن کامل اسباب کار خوب می باشد مثل اینکه تمام اسباب برای تحصیل کردن فردی فراهم باشد؛ به این صورت که هم تن سالم داشته باشد و هم استعداد خوب و هم استاد خوب و هم محیط آموزشی خوبی در اختیار داشته باشد که از همه این موارد به فرصت تعبیر می شود.

 امام علی(علیه السلام) در مورد اهمیت استفاده از فرصت می فرمایند:(اَلفُرصَۀُ سَریعَۀُ الفَوتِ بَطیِئَۀُ العَودِ؛ فرصت با سرعت از دست می رود و به زحمت به دست می آید).1

از این رو باید گفت که تمامی رحمت های الهی که در دنیا نصیب انسان می شود فرصت های زودگذرند؛ مثل جوانی، امنیت، سالم بودن و...که همگی فرصت های زودگذری هستند که باید قدرشان را دانست و گرنه نتیجه ای جز غم و اندوه نخواهد داشت.

 

 


منابع:

1.بحارالانوار،ج75،ص113.

2.کتاب پیام امام امیرالمؤمنین(ع)،ج12،ص140.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۱۸
فاضل کاوه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی