شمیم بهشت

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب

بهترین ثروت

پنجشنبه, ۴ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۵۱ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

بهترین ثروت

انسان وقتی بر جامعۀ پیرامون  خود نگاه می کند، می بیند که بعضی افراد هستند که بسیار غنی و پولدار می باشند، اما با این حال همیشه احساس نیاز می کنند و هیچ استفادۀ مثبتی از آن همه ثروت و دارایی ندارند.  باید گفت که انسان از ثروتمند بودن جز بی نیازی نمی خواهد و حال آنکه آدم زاهدِ قانع، از همه خلق بی نیاز می باشد و چه بسا بسیاری از ثروتمندان جزء نیازمندان هستند.   مراد از زهد آن است که شخص به زرق و برق دنیا و مال و منال و آوازه و شهرت بی اعتنا باشد.

باید این نکتۀ مهم را گفت که زاهد کسی نیست که فاقد این امور باشد بلکه زاهد کسی است که وابسته و دلبسته به این امور نباشد؛ خواه آن را داشته باشد یا نداشته باشد. 

از این رو، اشخاص زاهد از ثروتمندان غنی تر می باشند، چون که ثروتمندان از یک سو همیشه باید ثروت خود را حساب و کتاب کنند و از دیگر سو مراقب باشند که دشمن و سارقی مالشان را از دستشان نگیرد، حال آنکه اشخاص زاهد از همۀ این موارد بی نیاز است.  

 


   منبع:    

 1.کتاب پیام امیرالمؤمنین(ع)،ج12،ص47.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۰۴
فاضل کاوه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی