شمیم بهشت

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب

ایجاد تنوّع در کارها

يكشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۵، ۰۴:۳۱ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 ایجاد تنوّع در کارها

  جسم انسان بر اثر کار زیاد خسته می شود و باید برای رفع خستگی استراحت کرد، روح  نیز مانند جسم به خاطر تمرکز کردن مداوم در یک موضوع و مسأله خسته می شود و باید به گونه ای عمل کرد که دل زدگی ایجاد نشود؛ برای جلوگیری از این زدگی و خستگی باید به اصل تربیتی تنوّع عمل کرد. که این اصل دو گونه است:

 1.تنوّع برای خود انسان: شخص گاهی مشغول کاری می شود و پس از گذشت مدتی خسته می شود حال اگر با حالت خستگی کار را انجام دهد دل زده شده و انگیزه اش از بین می رود. از این رو، باید قبل از دل زدگی و خستگی دست از کار کشید و کمی استراحت کرد تا قوای روحی و جسمی تجدید شود.

  2. تنوّع برای دیگر افراد:  انسان باید دقت کند که در امور مربوط به تربیت و تعلیم سبب دل زدگی و از بین رفتن نشاط دیگران نشود. شخص تعلیم دهنده باید در آموزش خود ایجاد تنوّع کند و از راههایی برای شاداب کردن و هوشیار کردن مخاطبین استفاده کند تا حالتهای یک نواخت و کسل کننده از بین برود و با این کار زمینۀ پذیرش مطالب دیگر را نیز فراهم کند، مثلاً تعلیم و تربیت دهنده در میان کار خود شوخی و سخنرانی و دیگر موارد ایجاد کنندۀ شادابی را انجام دهد.

 امام علی(علیه السلام) می فرماید:( العاقل إذاتکلم بکلمة اتبعها حکمة و مثلاً و الأحمق إذاتکلم بکلمة اتبعها حلفاً؛ عاقل هر زمان که سخنی بگوید، در پی آن حکمت و مَثَلی می آورد، ولی احمق هر زمان که سخن براند، در پی آن سوگندی می آورد)1.

  برای مطالب بیشتر اینجا کلیک کنید.

 


 1.شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید،ج20،ص289.

  2.کتاب راه روشن،ج3،ص184-187.نوشتۀ محمد رضا زادۀ جویباری.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۳۰
فاضل کاوه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی