شمیم بهشت

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب

علت منع کننده از عمل به دانسته ها

شنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۳۹ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

علت منع کننده از عمل به دانسته ها

اگر یادگیری و آموزش انسان به طوری باشد که همراه با آموختن، اثرات آن در رفتار انسان آشکار شده باید گفت که این نوع آموختن هم در تنظیم رفتار فردی و اجتماعی انسان مؤثّر است و هم به تثبیت هرچه بیشتر علم کمک می کند. علم آنقدر در رفتار انسان مؤثّر است که در فرهنگ دین، علمی که بدون عمل باشد،یا علم نیست یا پایین ترین درجۀ علم است که با جهل فاصلۀ زیادی ندارد:

                   علم چندان که بیشترخوانی               چون عمل در تو نیست نادانی1

حال باید گفت دلیل اینکه انسان گاهی برخلاف علم خود عمل می کند، این است که خواسته های دیگر انسان در نقطۀ مقابل این علم و شناخت است و آن خواسته ها با این شناخت تزاحم دارد و دلبستگی زیاد به این خواسته ها و لذّتهای آن، نخواهد گذاشت که دل و اراده تسلیم حقیقت شود. رسول خدا(ص) در تبیین این موضوع می فرماید: (مَن کانَ أکثَرُ هَمَّهُ نَیلَ الشَّهواتِ نَزَعَ مِن قَلبِه حَلاوَة الإیمان2؛ کسی که بیشترین همّت او رسیدن به خواسته های نفسانی باشد، شیرینی ایمان از دل او جدا می شود.)

از این رو لازم است برای عمل کردن به دانسته های خود، خواسته های مزاحم و نفسانی را در قلب و دل خود تضعیف وکم رنگ کرده و از بین ببریم.

برای مطالب بیشتر اینجا کلیک کنید.


1.گلستان،باب8،حکمت دوم،ص173.

2. میزان الحکمه،عنوان ایمان.

3.کتاب راه روشن،ج3.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۱۵
فاضل کاوه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی